Medezeggenschap in de schijnwerpers!
Twee feestelijke bijeenkomsten in september jl. Zowel binnen Dignis als binnen Lentis hebben mooie evenementen plaatsgevonden om medezeggenschap te herijken.
Medezeggenschapsregelingen Centrale Cliëntenraad en lokale cliëntenraden van Dignis
Op 27 september jl. zijn op feestelijke wijze de medezeggenschapsregeling van de Centrale Cliëntenraad Dignis en de Medezeggenschapsregeling van de lokale Cliëntenraden Dignis ondertekend met Inge Pesch, lid Raad van Bestuur. In de medezeggenschapsregelingen worden de structuur en de bevoegdheden van de cliëntenraad vastgelegd. Ze vervangen voor een groot deel het oude instellingsbesluit en de samenwerkovereenkomst die er al was tussen de cliëntenraden en Dignis. De medezeggenschapsregelingen zijn gebaseerd op de modellen die in samenwerking met het LOC, ActiZ, GGZ Nederland en Zorgthuisnl in 2020 zijn gepubliceerd.
Cliëntmedezeggenschap Lentis GGz
Hoe wordt cliëntmedezeggenschap ingericht binnen Lentis? Hans Steinebach, voorzitter Centrale Cliëntenraad, vertelt over de officiële ondertekening van de visie die 27 september plaatsvond met de Raad van Bestuur in de Ontmoetingskerk te Zuidlaren. ‘Op dinsdag 27 september hebben de Raad van Bestuur en de Centrale Cliëntenraad (CCR) hun handtekeningen gezet onder de visie ‘Cliëntmedezeggenschap Lentis Ggz’. Deze handtekeningen zijn gezet na een intensief proces van waarin we gezamenlijk hebben nagedacht hoe we de medezeggenschap van cliënten binnen Lentis opnieuw vormgeven’. Wat is de intentie? Hans licht toe: ‘We hebben samen en wederkerig vastgesteld dat inspraak en medezeggenschap van cliënten - en naasten - noodzakelijk zijn voor goede zorgverlening. We willen het anders gaan doen en het echte gesprek gaan voeren. Niet alleen procedures volgen, maar juist het gesprek voeren! Niet het papier, maar de patiënt centraal. Naast de noodzakelijke systeemeisen, veel meer de leefwereld en zorgvraag van de cliënten, patiënten en naasten in beeld!’
De regels over cliëntenraden en inspraak staan in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018). Het doel is om cliënten van zorginstellingen medezeggenschap te geven bij besluiten die cliënten kunnen raken. Een individuele cliënt heeft inspraak. Een cliëntenraad vertegenwoordigt alle cliënten in een zorginstelling. Meer op https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/medezeggenschap-clientenraad-en-inspraak-wlz