Help jij mee met de werving van goed personeel ?

Door Johanna Koster

Het vinden van goed personeel is een grote uitdaging, dat zal voor niemand een geheim meer zijn. Mensen kunnen vaak kiezen omdat er veel mogelijk­heden zijn binnen de zorg. Hierdoor is het niet meer vanzelf­sprekend dat mensen voor jou kiezen. Door deze keuze wordt het voor ons ook steeds belangrijker om goed na te denken over wat wij deze mensen kunnen bieden, waarom ze voor ons moeten kiezen en waarin wij onder­scheidend zijn.

Wat kun jij doen?

Vanuit de organisatie is hier veel aandacht voor, maar wist je dat jij als medewerker hier ook een rol in kan spelen? Jij als medewerker hebt waarschijnlijk een opleiding gevolgd om als zorg­professional werkzaam te zijn. Daarnaast ben je misschien wel eens aanwezig bij bijeenkomsten, congressen en/of cursussen waar je andere collega’s ontmoet. Waarschijnlijk heb je op een of andere manier nog steeds wel contact met best veel van deze mensen, of volg je de mensen op social media.


Eigenlijk zijn al die mensen met een zorgachtergrond voor ons als organisatie interessant en jij weet als één van de besten wie ook daadwerkelijk bij onze organisatie zou passen. Sterker nog uit cijfers van de academie voor Arbeidsmarkt Communicatie blijkt dat bijna 40% van de mede­werkers die via een andere medewerker zijn voorgedragen vaak bovengemiddeld presteert en langer blijft. Wie weet zit de collega die bij jou op de afdeling zo hard nodig is eigenlijk in je eigen netwerk. Maar hoe weet je die persoon nou te bereiken? Hieronder een paar tips.


Vertel over je eigen werk en deel ervaringen

Heb jij direct een goed verhaal als iemand je vraagt wat je precies doet? Passie spreekt mensen aan en veel zorgprofessionals zijn gepassioneerd in het werk dat zij doen. Daarbij komt dat jij het beste kan vertellen over het werk dat je doet, waarom je dat doet en wat het zo leuk maakt. Toch is misschien wel de belangrijkste tip: wees eerlijk en jezelf. Je hoeft je werk niet mooier te maken dan het is en durf ook een moeilijke situatie te vertellen. Mocht je met iemand praten die geïnteresseerd is in Lentis, dan zal dat eerlijke verhaal veel meer aanspreken. Ook zal diegene eerder met de juiste verwachtingen binnenkomen.


Ook maak je best veel mee op een dag, maar welke situaties hiervan waren nou echt bijzonder, uniek en/of mooi? En wat was voor jou een heel belangrijk leermoment? Deze ervaringen geven misschien nog wel meer weer waarom het werken in de zorg zo’n mooi beroep is en dat mag gedeeld worden! Zelf voel je waarschijnlijk het beste aan of je in bepaalde gelegenheden zo’n situatie kan delen en wanneer het geschikte moment is. Het kan ook zijn dat je niet zo goed weet hoe je dit moet aanpakken of het geschikte moment er niet altijd is. Binnen Lentis hebben we ook een workshop waarin je hiermee aan de slag gaat.


Wil je een actieve rol spelen, door een ervaringsverhaal te schrijven of je verhaal te vertellen voor de website? Neem dan contact op met communicatie@lentis.nl


Werk mee aan acties binnen Lentis

Binnen Lentis worden meerdere manieren aangeboden om je verhaal en/of ervaringen met de buitenwereld te delen. Zo worden er regelmatig workshops gegeven om mee te schrijven aan het ‘verhaal van Lentis’. In deze workshops wordt je geholpen om jouw verhaal op te schrijven en heb je vervolgens zelf de vrijheid hoe je dit verhaal wilt delen. Doe je dit in een gedicht, kort verhaal, filmpje, foto of een andere vorm? Er wordt graag met je meegedacht!


Op werkenbijlentis.nl hebben wij uitgebreide ervaringsverhalen staan. Wanneer je hieraan mee wilt werken wordt je geïnterviewd door iemand van het web-team en die schrijft vervolgens het interview uit. Vervolgens heb jij de mogelijkheid om hier aanpassingen in te doen, zodat er uiteindelijk een goed ervaringsverhaal staat. Onderdeel van deze verhalen is ook een professionele fotoshoot. Deze foto’s worden gebruikt bij het verhaal en indien jij toestemming geeft voor de werving van personeel.


Deel berichten op social media

Lentis heeft diverse social media accounts waar regelmatig berichten op geplaatst worden en ook is Dignis sinds kort aanwezig op Facebook en Instagram. Ook plaatsen we regelmatig vacatures op onze kanalen. Ondanks dat onze kanalen een behoorlijk aantal volgers hebben, bereiken wij ook niet altijd de juiste mensen. De kans is heel groot dat jij een relevant netwerk hebt, waarin wellicht wel een paar potentiële werknemers zitten. Delen is daarom heel zinvol!


Dat betekent overigens niet dat je alles moet delen. Wees hierin ook zelf selectief en maak de afweging wat je wilt delen. Deel bijvoorbeeld alleen vacatures van je eigen team. Als werknemer kan jij waarschijnlijk nog veel beter vertellen waarom mensen juist bij jou in het team moeten komen werken. Bij andere berichten is de scheidingslijn lastiger. Hierbij moet je vooral op je gevoel afgaan.


Er zijn al met al veel mogelijkheden waarmee ook jij kan helpen bij de werving van nieuw personeel. Niet voor niets zijn jullie onze beste ambassadeurs!


Wil je een actieve rol spelen, door een ervaringsverhaal te schrijven of je verhaal te vertellen voor de website? Neem dan contact op met communicatie@lentis.nl.