Het is een enorme, logistiek ingewikkelde operatie om alle kerstpakketten op de goede plek te krijgen. Lentis heeft zelf ruim vierduizend medewerkers. Daarnaast zijn er wel elfhonderd vrijwilligers en stagiaires werkzaam, die ook worden verrast met een pakket.
Henrieke Middel, manager Inkoop was dit jaar al vroeg bezig met het samenstellen van een mooi pakket. De Raad van Bestuur had namelijk besloten om de medewerkers weer eens te te verrassen met een Kerstpakket. Want een verrassing moest het blijven. Henrieke bezocht deze zomer in het diepste geheim, ondanks bijna tropische temperaturen, een groothandel voor kerstpakketten. Je wordt dan wel met veel egards ontvangen als je een paar duizend kerstpakketten komt afnemen. Het kerstpakket zal op de verschillende afdelingen met enig ceremonieel worden uitgedeeld.
Verdwenen kerstpakketten en maffiapraktijken In de loop der jaren is er met enige regelmaat over het kerstpakket geschreven in het toenmalige personeelsorgaan Folio. Bijvoorbeeld in het tweede nummer van dit blad van het jaar 1996, Lentis heette toen GGZ Groningen en bestond uit een aantal verschillende stichtingpartners. Het beleid rond kerstpakketten was niet gelijk. Dennenoord haakte af. Alle bezuinigingen op het personeel maakte het irreëel om met geld te gaan strooien. De andere stichtingpartners, de RIBW, Groot Bronswijk en de RIAGG gingen als de wiedeweerga op zoek naar een passend kerstcadeau. Het lukte om een mooi pakket samen te stellen en in te kopen. Maar wat gebeurde er, een hele vrachtwagen van Van Gend en Loos met kerstpakketten raakte zoek. Het leken wel maffiapraktijken. Een in allerijl verzonden noodzending kwam wel aan, maar kon niet worden uitgepakt omdat het magazijn was gesloten. De wagen vond elders onderdak. Het bizarre van dit verhaal is dat de vrachtwagen met kerstpakketten nooit is teruggevonden. Dit haalde de voorpagina van het Nieuwsblad van het Noorden. Maar het wordt nog gekker. Ook een nabestelling van de RIAGG komt niet aan. Er verdwijnt een complete pallet met kerstpakketten. Ook dit mysterie wordt nooit opgelost.
De vrachtwagen met kerstpakketten nooit is teruggevonden
De pizzapan. Iets dergelijks had ik nog nooit gezien.
Heggenscharen In het jaar 2002 had Gerard Dikken, redacteur van Folio, een zeurderig stukje geschreven over het kerstpakket. Het kwam er op neer dat er geen moer deugde van wat er in het jaar ervoor in het kerstpakket had gezeten. Vanwege zijn negativistische gezever werd hij door het hoofd van de inkoop uitgenodigd om samen met hem het volgende kerstpakket samen te stellen. Gerard zelf wilde wel graag een elektrische heggenschaar als kerstverrassing. Zijn suggestie werd niet overgenomen. Niet zozeer vanwege de kosten, maar vanwege het feit dat het voorkomt dat er in een gezin meer dan een persoon bij GGZ Groningen werkt. Daar zouden dan twee of drie heggenscharen binnenkomen. Vorig jaar was het voorgekomen dat er in sommige gezinnen drie tosti-ijzers arriveerden. Gerard dacht dat het samenstellen van een kerstpakket niet veel meer was dan met een buitenmodel boodschappenkarretje langs de schappen rijden en er links en rechts wat in kieperen. Hij ontdekte dat een beetje kerstpakket een thema heeft. Uiteindelijk kwamen ze toen uit op een pakket waarbij de kleuren van de verschillende onderdelen elkaar niet ‘bijten’ en waarvan het thema spannend maar niet te heftig is. En dan maar hopen dat iedereen er blij van wordt.
De pizzapan Over het kerstcadeau van 2006 schreef ik destijds in de Folio het volgende: ’Zit hij nog in de doos of is hij al in bedrijf? In het kerstpakket was het een voorwerp dat niemand over het hoofd heeft gezien: de pizzapan. Iets dergelijks had ik nog nooit gezien. Een koekenpan met een stekker eraan. Bij het uitpakken van het pakket werd de bedoeling duidelijk, mede door de aangeboden ingrediënten: potje saus en deegbodems. Op een mooie zondagmiddag wordt de aanwinst uit het keukenkastje bevrijd. We hebben de tafel gezellig gedekt met allerlei bakjes, gevuld met bouwstenen voor de aan tafel te bereiden pizza. Ik heb de kabelhaspel uitgerold en onder de tafel geïnstalleerd. De stekker in de pan en het feest kan beginnen. Erg veel vertrouwen heb ik er niet in. Tijdens de montage van het handvat op de glazen deksel was er gelijk al iets mis gegaan. Met een bijgeleverde schroef moest het handvat worden bevestigd. Ik draaide de schroef hard aan. Dat was meer dan het handvat kon hebben. Pang! zei het ding en er vloog een behoorlijk stuk vanaf. Onmiddellijk herinner ik me het tostiapparaat dat we een paar jaar geleden in ons kerstpakket aantroffen. Daar vlogen ook onderdelen af. Middels een grote ruilactie kreeg iedereen een ander apparaat, dat overigens bij ons ook weer snel sneuvelde.’
De candypot van de Cadeau Carrousel ‘Ieder jaar was het een schier onmogelijke taak om het de medewerkers naar de zin te maken. Dus verzon men een list voor het kerstpakket: Iedereen mocht zijn eigen pakket kiezen. Dus allemaal inloggen op de Cadeau Carrousel van de Makro en kiezen maar.’ Jannie Strijk, hoofdredacteur van Folio schrijft in het eerste nummer van 2008 een artikel over haar ervaring met het keuzeproces bij het digitaal uitzoeken van kerstpresentjes. Bij haar eerste bezoek aan de site fantaseerde ze erover wat allemaal mogelijk was, een friteuse, een relaxpakket, een elektronisch dartboard, een chocoladepakket en nog veel meer. Toen ze haar gezin erbij betrok werd het er niet eenvoudiger op, ze zagen wel iets in een tassenset of gereedschapskoffer. Veel collega’s hadden niet een echt kerstgevoel bij deze gang van zaken. Men miste de opwinding van de aankomst van de kerstpakketten op de afdeling en het gevoel van spanning over wat er in zou kunnen zitten. Jannie houdt ook van verassingen, dus ze kiest voor het Verrassingspakket. Dit wordt een paar dagen later bij haar thuis bezorgd. Traditiegetrouw zit de hele familie klaar. De doos gaat open. Op de bodem van de feestelijke doos liggen naast de marshmallows, koekjes, jam en snoepjes een metalen deksel met wel duizend stukjes glas. Waarschijnlijk een gesneuvelde snoeppot. Nog net op tijd, voor haar gezinsleden kunnen toeslaan, zegt ze. ‘Niks openen, ik ga er morgen achteraan, waarschijnlijk moet de doos geruild worden.’ Jannies telefoontjes met de helpdesk van de Cadeau Carrousel resulteren niet in een nieuwe candypot, zo blijkt het kapotte item te heten. Als ze terloops de inkoper van de kerstpakket informeert over haar ervaringen belt hij de leverancier. Een telefoontje van hem en ze krijgt de volgende dag al een mailtje dat ze haar candypot kan komen ophalen. Ze was overigens niet de enige die koos voor een verrassingspakket. Het overgrote deel van het personeel koos ervoor. Dus de charme van een kerstpakket is dat het een verrassing is!
De charme van een kerstpakket is dat het een verrassing is!