Nieuw! Meer 100% ONLINE behandeling
Door Jannie Strijk
Naast Lentis Online Basis GGZ nu ook Lentis Online SGGZ
In de coronatijd doen we steeds meer online. Ook binnen Lentis. In november 2019 begonnen we met de Lentis Online Basis GGZ. Ambulante cliënten uit de hele provincie Groningen konden hier een volledig online behandeling krijgen. Eerst in de Basis GGZ. Door corona kreeg deze nieuwe behandelvorm de wind in de rug. Er is veel ervaring opgedaan en die ervaring is gedeeld met collega’s, POH’s GGZ en huisartsen. De tijd is rijp voor een volgende stap: de Lentis Online SGGZ poli.
Lentis Online Basis GGZ Lentis Online Basis GGZ helpt cliënten met uiteenlopende hulpvragen die in de Basis GGZ thuishoren. Het gaat dan om lichte tot matige psychische klachten, bijvoorbeeld angstklachten, depressieve gevoelens of ADHD. Behandelingen worden afgewisseld met beeldbellen, online modules en chatten met de behandelaar. Behandelaren werken vanuit huis en hebben online nauw contact met elkaar. Hittina Bootsma, teammanager Online: ‘Nu we een jaar onderweg zijn met Lentis Online Basis GGZ, kunnen we zeggen dat het goed gaat. Inmiddels zijn we met 4 behandelaren een jaar actief en hebben we al meer dan 120 cliënten behandeld. En dat tot grote tevredenheid van de cliënten. We zijn er trots op dat we een cliënttevredenheid van 8,8 hebben. Er zijn nu 76 online cliënten in de polikliniek.’ Nu alleen nog meer bekendheid bij de collega’s. ‘Er zijn collega’s die niet weten dat we in de Basis GGZ een 100% online behandeling hebben.’
Meer weten? Voor meer informatie kun je ook onze digitale folder voor verwijzers en cliënten raadplegen.
Een stap verder met de Lentis Online SGGZ poli In deze coronatijd is het duidelijk geworden hoe belangrijk online behandeling kan zijn. Hittina: ‘Nu is dan ook het juiste moment om een stap verder te zetten. Daarom starten we nu de Lentis Online SGGZ poli. Juist ook voor de specialistische ggz, omdat Lentis GGZ in de regio Groningen een unieke rol vervult voor deze complexe doelgroep. Dat is de groep die ons het hardst nodig heeft. En we hebben te maken met toenemende schaarste op de arbeidsmarkt. Op deze manier kunnen we juist deze doelgroep met online zorg ook in de toekomst optimaal toegang geven tot kwalitatief goede zorg passend bij de eigen wensen en omstandigheden. Ook in de krimpregio’s. Door online en plaatsonafhankelijk te werken kunnen we een specialistische behandeling bieden in elke regio.
Werken bij de Lentis Online SGGZ poli? Hittina: ‘De plannen voor een Online SGGZ poli liggen klaar. We zijn druk bezig om een team samen te stellen. Het is aantrekkelijk werken. Behandelaars zijn heel tevreden. Ben je medewerker en heb je interesse? Bekijk dan de vacature op Lentisnet.
Ervaringen van cliënten Kim koos in februari 2020 voor een online behandeling bij Lentis nadat ze in 2017 eerst een reguliere behandeling voor haar depressie had gehad. ‘Bij Lentis kon ik terecht voor een volledige online behandeling. Ik vond het eerst een gek idee om niet face to face iemand te spreken, maar dat viel erg mee. Eens per maand sprak ik mijn behandelaar via beeldbellen, ik had contact via de chat en maakte online opdrachten. Ik merkte dat ik op deze manier ook heel goed diepgaande gesprekken kon voeren. Een groot voordeel is, dat je snel kunt starten met je behandeling én dat je het vanuit huis kunt doen.’ Lees het hele verhaal van Kim. Ook Jodie kwam bij Lentis Online terecht voor een behandeling. Ze kon er snel terecht. ‘Ik twijfelde: ‘ziet’ de behandelaar mij dan wel echt? Ik besloot het een kans te geven, ook omdat ik dan meteen kon beginnen. Het eerst beeldbelcontact met mijn behandelaar voelde wat ongemakkelijk. Ik was gereserveerd. Toch was het een goed gesprek. Er werden veel vragen gesteld om tot een diagnose te komen. De diagnose ADHD was een opluchting. Eindelijk was het duidelijk waarom ik sommige dingen in mijn leven maar niet voor elkaar kreeg.’ Lees ook het verhaal van Jodie.
De resultaten
Voor de cliënt
- Cliënten zijn heel tevreden over de behandeling. Ze waarderen het met een 8,8
- De doorlooptijd van een behandeling is korter
- Zelf kiezen wanneer je aan de slag wil
- Behandeling in de eigen vertrouwde omgeving
Voor de behandelaar
- Behandelaars zijn erg tevreden over deze manier van werken. Ze waarderen het met een 9,0
- Flexibel in werktijden en agendabeheer
- Ondersteuning op het gebied van de techniek is goed geregeld