Kort
Lentis realiseert crisisnummer voor doven en slechthorenden
1 juni jl. introduceerde Lentis een speciaal crisisnummer voor doven en slechthorenden in Groningen. Dankzij dit nummer is deze groep in tijden van crisis niet meer afhankelijk van een horend persoon om contact te kunnen leggen met de crisisdienst. Groningen is hiermee de eerste provincie in Nederland waar crisishulp toegankelijk wordt voor doven en slechthorenden.
Te allen tijde bellen De telefoonlijn is het initiatief van Carminé Janssen, Gedifferentieerd Verpleegkundige en SPV in opleiding bij het Doventeam van Lentis. ‘Toen ik een cliënt vertelde dat hij te allen tijde kon bellen naar de crisisdienst, realiseerde ik me dat deze hulpverlening helemaal niet voor doven en slechthorenden is ingericht.’ Een doof of slechthorend iemand drukt zich uit in gebarentaal, beelden en soms in losse woorden. ‘Je moet ervoor getraind zijn om als horend persoon hulp te kunnen verlenen. Zeker in een crisissituatie’, vertelt Carminé: ‘Toen ik mijn gedachten deelde met collega’s en medewerkers van de crisisdienst in Groningen, was iedereen het erover eens: Hier moesten we iets mee.’

Beeldbellen Via het speciale 06-nummer (06 58 90 34 66) kunnen doven of slechthorenden een driegesprek voeren met een triagist en een gebarentolk, om via beeldbellen zo snel mogelijk de juiste hulp te krijgen. Carminé: ‘Daar zijn we enorm blij mee. Onze doelgroep is nu niet meer afhankelijk van een horend persoon, of genoodzaakt om de situatie uit te zingen in de hoop dat ze de volgende dag iemand van het Doventeam te pakken krijgen. Tot 15 juni is het Doventeam het beste alternatief voor doven en slechthorenden die met crisis te maken kregen. ‘Wij begeleiden diegene natuurlijk verder, maar daar zijn we uiteindelijk niet voor bedoeld. Het is mooi dat we op deze manier toch een directe verbinding met de crisisdienst kunnen maken.’ Inclusieve GGZ Lentis is de eerste ggz-instelling in Nederland die een crisisnummer toegankelijk maakt voor doven en slechthorenden. Carminé: ‘Er wordt niet altijd rekening gehouden met onze doelgroep. We hopen dan ook dat andere ggz-instellingen snel zullen volgen met de invoering van soortgelijke initiatieven.’
Kort
Wat stopt cyberpesten?

Cyberpesten: Iemand plaatst nare reacties onder je posts op sociale media, dreigt persoonlijke beelden naar anderen te sturen of probeert je opzettelijk te hacken. Jaarlijks worden er meer dan 500.000 kinderen online gepest en ook volwassenen kunnen er slachtoffer van zijn. In een interview met Radio Salto op 22 april 2021 vertelde collega Boaz Bijleveld, GZ Psycholoog bij ATN Friesland over cyberpesten. Wat is het? En wat kan helpen zodat cyberpesten stopt? Wat is cyberpesten? Volgens Boaz heeft cyberpesten vaak grotere gevolgen dan gepest worden op school.’Dat komt doordat het lastiger is om grip te krijgen op online pesten, of om je ervoor af te sluiten. Online uitingen van pesten staan dag en nacht op het internet, waar een groter publiek het kan zien. Je kunt de inhoud moeilijker verwijderen en soms is de afzender onbekend. En doordat je vaak te maken hebt met anonimiteit, kunnen pesters sneller een grens over gaan. Terwijl omstanders juist minder snel kunnen ingrijpen’ Wat kun je tegen cyberpesten doen? ‘Veel’, meent Boaz. ‘Via websites als Mediawijsheid, Meldknop of Help Wanted kunnen docenten, ouders en jongeren goede informatie vinden. Daarnaast is voorlichting op scholen en investeren in groepsvorming belangrijk, zodat jongeren leren om niet mee te gaan in online gedrag als het niet goed voelt.’ Cyberpesten stoppen: 3 Tips van Boaz 1 Ouders en docenten: Raak niet in paniek. Door zonder oordeel te luisteren naar iemand die slachtoffer is van cyberpesten, kun je vaak al veel betekenen. Stel vragen als: Wat is er precies gebeurd? Wat dacht je toen het gebeurde? Hoe was dit voor jou? En wat heb je nodig? Meld cyberpesten en zoek hulp! 2 Hoe kan ik cyberpesten voorkomen? Denk goed na over wat je deelt. Bescherm jezelf en zorg ervoor dat als je spannende foto’s deelt, je dit doet met iets wat niet direct aan jou gelinkt is (zoals een tattoo). Houd je wachtwoorden en inlognamen geheim en deel ze met niemand. Gebruik tweestapsverificatie. En log altijd meteen uit als je gebruik hebt gemaakt van een openbare computer. 3 Hoe kan ik slachtoffers van cyberpesten helpen? Spreek je uit! Samen sta je sterker. Een pester houdt snel op als hij niet gesteund wordt. Maak bijvoorbeeld met je hele een statement tegen (online) pestgedrag. Het hele interview met Boaz is hier terug te luisteren.