24/26
Powered by Foleon

Create the content your audience craves.

Find out more
  • Pages
  • Editions

Vanuit de dip op weg naar nieuw elan

Door Anne Helmus

Het bestuur van de Familie Brons Stichting vindt het fijn om hun contactpersonen weer eens welkom te heten met koffie en cake in een gezellige ruimte van het clubhuis De Horizon. Langzaam druppelt iedereen binnen. Medewerkers van Lentis die uit Stadskanaal, Delfzijl, Hoogezand en Winschoten komen. Dus vooral uit het verzorgingsgebied van het voormalige Psychiatrisch Ziekenhuis Groot Bronswijk, Noord Oost Groningen. Het bestuur van de stichting beschouwt hen als ambassadeurs en hoopt dat ze hun jongere collega’s ook op de hoogte brengen van de mogelijkheden die de stichting te bieden heeft. Gift aan de voedselbank Kunno Steenhuis, voorzitter, heet iedereen welkom. Hij vertelt dat er dit jaar geen Jumbo cadeaukaart aan de doelgroep zal worden uitgereikt. De aanwezigen vinden dit jammer. Kunno legt uit dat deze beslissing is genomen omdat deze bon aan echt alle cliënten werd uitgereikt. Ook cliënten die kort in zorg waren, met relatief lichte problematiek, kregen een dergelijke bon. Hierover bereikten de stichting negatieve berichten. De stichting is toch vooral bedoeld voor de groep die langdurig in zorg is en waarvan de psychiatrische problemen een chronisch karakter hebben. Kunno vertelt dat het bestuur heeft besloten om dit jaar de voedselbank in de regio een bedrag te schenken van 30.000 euro. Het is algemeen bekend dat steeds minder supermarkten hun producten, die bijna over de datum zijn, doneren aan de voedselbank, met als gevolg een verschraling van het aanbod. De voorgenomen bijdrage van de stichting zal beslist welkom zijn. Het geld zal op deze manier zeker ook ten goede komen aan veel cliënten van Lentis, die ook dankbaar gebruik maken van de door deze organisatie verstrekte voedselpakketten. De rest van de aanwezigen beamen dat er veel schrijnende situaties ontstaan vanwege de combinatie van een laag inkomen en almaar stijgende energiekosten en voedselprijzen.

Autonoom verder Jan Maathuis, penningmeester, constateert dat de afgelopen tijd het aantal aanvragen duidelijk afnam. Dit veroorzaakte vorig jaar rond deze tijd een behoorlijke dip bij het bestuur. Mogelijk mede ook veroorzaakt door de Coronacrisis toen het bestuur onderling minder contact had alsook met de aanvragers. De stekker werd er bijna uitgetrokken. Het overgebleven kapitaal zou mogelijk verdeeld worden over een aantal goede doelen was het plan. Gelukkig wisten de leden van het bestuur zich te herpakken en werd er een plan gemaakt om de naamsbekendheid te vergroten zodat mogelijk meer mensen er gebruik van kunnen maken. Jan: ’We zijn inmiddels administratief losgekoppeld van Lentis en gaan autonoom verder. We hebben ook een eigen website laten maken door NBC-websites uit Winschoten en hebben een eigen database, losgekoppeld van de ICT van Lentis. Nog steeds hebben we een goed contact met de Raad van Bestuur en wordt het ondersteunend personeel gedetacheerd vanuit Lentis. We denken dat op deze manier de continuïteit het beste wordt gewaarborgd.’ Kunno zegt: ‘We gaan met nieuw elan verder!’ Eigen website Sophia Mulder, secretaresse presenteert op een groot scherm de nieuwe website en nodigt de aanwezigen uit deze ook op hun eigen mobiel te openen. De website oogt fris en helder en je kunt er gemakkelijk op navigeren en een aanvraagformulier verzenden. De aanwezigen worden aangespoord om ook hun cliënten de website te laten bezoeken. Natuurlijk zullen er zich in de eerste periode kinderziekten voordoen. Sophia nodigde iedereen uit om mankementen te melden. Ook voor de jonge nieuwe medewerkers, gewend aan digitaal werken, is het misschien een gunstige omgeving en wordt het voor hen gemakkelijker om aanvragen voor ondersteuning in te dienen. Iedereen is een uitzondering Verder kwam in de bijeenkomst naar voren dat er gemiddeld per jaar ruim honderd individuele aanvragen en ongeveer twaalf groepsaanvragen worden gedaan. Vijfenzeventig procent van de aanvragen wordt buiten de cliënt om rechtstreeks aan de leverancier betaald. Bij de behandeling van de aanvragen wordt vertrouwd op de gegevens die worden aangeleverd door de hulpverlener. Bij de behandeling van de aanvragen worden geen vaste criteria gehanteerd. Het hangt van de situatie en het achterliggende verhaal af of de aanvraag wordt toegekend. In die zin is iedereen een uitzondering en wordt er zoveel als mogelijk maatwerk geleverd.

Tips Vanuit de aanwezige groep medewerkers kwam een aantal suggesties zoals: • Voeg een folder van de Familie Brons Stichting toe aan het mapje dat aan nieuwe cliënten wordt uitgereikt. • Hang een poster op in wachtkamers en leg daar ook folders neer. • Inventariseer tijdens evaluatiemomenten in de behandeling van de cliënt of er financiële ondersteuning nodig is. • Zorg ervoor dat er een snelkoppeling naar de site van de Familie Brons Stichting komt op de schermen van de hulpverleners.

De bijeenkomst wordt afgesloten met een hapje en een drankje. Twee collega’s uit Stadskanaal maakten een afwezige collega via Face Time jaloers door een schaal met hapjes te tonen die ze aan het verorberen waren. De catering van de Horizon had weer eens goed uitgepakt!

Link Familie Brons Stichting: