Van één Lentis naar Beter Samen

Door Anne Helmus

Het concern Lentis wil de verschillende onderdelen ontvlechten. In 2023 moet dat klaar zijn. We blijven nog samenwerken, maar apart van elkaar. Onder het motto Beter samen. In het gelijknamige artikel hierna wordt uiteengezet hoe Lentis er uit gaat zien. Vijftien jaar geleden werd de naam van de nieuwe organisatie Lentis gelanceerd. Redactielid Anne Helmus duikt in de archieven en blikt terug op de bijeenkomst.

De lanceringsbijeenkomst in de schouwburgzaal van De Kimme maakte indruk. Dat blijkt uit een ander artikel in dit magazine waarin Herman Anema en Anne Gietema terugblikken op hun periode bij Lentis. Zij hebben de totstandkoming van het concern Lentis meegemaakt. Op Herman maakte de lanceringsbijeenkomst veel indruk. ‘Het moment dat mij al die jaren, wat de organisatie betreft, het meest bijgebleven is, is dat we met z’n allen in de Schouwburgzaal zaten en ‘Lentis’ werden. We waren niet meer dat kleine Dennenoord, maar zouden de provincie gaan veroveren. De nieuwe naam werd echt gelanceerd. Dat maakte wel indruk.’ Die naamsverandering van GGZ Groningen naar Lentis ging inderdaad gepaard met een spectaculaire happening.

Januari 2007 ‘De zaal van De Kimme was afgeladen. Vol spanning en verwachting van de dingen die komen gingen. Even later is het dan zover, de volumeknop gaat helemaal open. De muziek is opzwepend. Twee soepel bewegende en spannend uitgedoste dames verschijnen dansend op het toneel. Op de vroege ochtend de sfeer van een nachtclub. Zeer verrassend. Voor veel mensen mag dit feest voor de ogen nog wel even door gaan. Maar al gauw klinkt er luid geknal. Confetti vuurwerk begeleidt de onthulling van de nieuwe namen. Zeer goed leesbaar verschijnen daar de namen en de logo’s van de verschillende zorggroepen op de schermen. Dat moeten we even op ons in laten werken. Ieder proeft voor zichzelf de naam. Hoe smaakt het? ‘Lekker Lentis?’ –I dig Dignis- Leuk Linis -Ik hoor in ‘t Forint-De jongens van Jonx- Ik ben gis en ga naar naar Welnis.’ Iedereen is zijn naam aan het uit proberen.

Daarna gaan de dingen snel. Op de radio zijn er reclamespotjes te horen. Een wervende spot met een prettige vrouwenstem. ‘Het maakt de indruk dat je pas meetelt als je bij Lentis bent geweest’ was een reactie. Ook de klanten reageren. Kijkend naar een bord met daarop in elkaar overlopende figuren: ’Het lijkt wel reclame voor een dansschool.’ Inderdaad met een beetje fantasie kun je er twee figuren in ontdekken die elkaar ten dans vragen. Ook is er verwarring bij onze zorgvragers. Twee mensen die zoekend bij een GGZ locatie rondlopen staan voor de nieuwe kleurige borden te kijken en vragen aan een passerende medewerker: ‘Er moet hier toch ergens een GGZ gebouw staan?’

Archief Folio, personeels­blad van Lentis, 2007

Anne en Herman maken deze ontwikkeling niet meer mee. Anne Gietema, geestelijk verzorger, relativeert: ‘Ik denk zelf dat dit meer iets van de bestuurders is, en dat de mensen op de werkvloer daar voor een groot deel eigenlijk helemaal niet zo mee bezig zijn. Ik geloof daar zelf niet zo in. In algemene zin denk ik: je moet je druk maken om de dingen die je kunt veranderen, in de tussentijd doe je gewoon je werk. Heel veel dingen gaan ook zoals ze gaan. Blijf lekker aan het werk.’